عکس عوارض نبود داروی بیماران

کمبود داروی بیماران هموفیلی

مدتهاست که در خبرهای کمبود داروهای این روزها، کبود داروی بیماران هموفیلی مشاهده می شود. در سالیان گذشته با ایجاد شرایط اختصاصی برای شرکت سامان دارو هشتم تقریبا انحصار داروی فاکتور هشت نوترکیب ایجاد شد.

داروی سافاکتو نوترکیب

این شرکت با سهم 20 درصد ابتدایی تا 80 درصد نهایی مشغول تولید داروی بیماران هموفیلی شد.

این داروی نوترکیب با توجه به عدم استفاده از پلاسمای خون انسانی دارای احتمال آلودگی حداقلی است اما همه بیماران هم به دلایل حساس بودن نمی توانند از این دارو استفاده کنند.

داروی مشتق از پلاسمای ایرانی برای بیمار ایرانی به دلیل دارا بودن شرایط ژنتیکی مشابه بسیار سازگارتر بوده و کمترین عوارض را ایجاد می کند.

فاکتور هشت پلاسمایی محصولی مهم و ناچار از تولید

فاکتور هشت تولیدی از پالایش پلاسمای خون یک محصول ناگزیر از تولید است مانند اینکه شما برای تولید گندم ناچارا کاه هم تولید کرده اید.

این فاکتور حساس ترین پروتیین در پلاسمای خون است و کیفیت پلاسمای جمع آوری شده توسط مراکز اهدای پلاسما، نگهداری و ارسال آن بر اساس سنجش میزان این فاکتور در هر لیتر پلاسمای پالایش شده مشخص می گردد.

نبود جایگزین داروهای مشتق از پلاسما

هیچ سیستم نوترکیب دارویی در جهان قابلیت تولید داروی IVIG یا آلبومین را ندارد و برای نجات جان بیماران زیادی این داروها استفاده می شود که تنها راه آن روش پلاسمافرزیس و تولید این داروهاست.

وزارت محترم بهداشت در سالهای گذشته عملا با اشاره به عدم نیاز به داروهای فاکتور هشت تولیدی از پلاسما اعلام می کرد که آنها را معدوم کنید یا اصلا تولید نکنید.

می توانستیم از شرایط تامین سخت دارو برای افرادی که دچار حادثه شده بودند به مصرف پیشگیرانه رفت. مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته برای ایجاد زندگی سالم برای بیماران هموفلی به علت تولید بالاتر پیش رفت.

عملا نه تنها این انجام نشد بلکه با توجه به پایین نگه داشتن قیمت خرید این داروها عملا این دارو ها با ضرر ناچارا تولید می گردید.

این قیمت پایین و تولید با ضرر عملا منجر به عدم تامین نقدینگی مجموعه های پلاسمایی شد و توسعه آنها را دچار خدشه نمود.

هم اکنون و پس از اصلاح قیمت داروها می توان برای تولید فاکتور هشت بیماران هموفیلی برنامه ریزی نمود؛

البته به شرطی که وزارت محترم بهداشت با ایجاد فضایی غیر انحصاری برای شرکتهایی خاص سهم مختلف سبد دارویی را برای مصرف درمانی و حتی پیشگیرانه مشخص نماید.

با هدفگذاری تخصصی با توجه به مصالح همه مردم در داشتن زندگی سالم و تامین داروهای مورد نیاز از همه صنایع حمایت نماید.

و در مواقعی که تامین دارو محقق شده است و مشکلی در این زمینه نیست راه را حتی برای صادرات به کشورهایی که در همجواری ما از این داروها بی بهره هستند هموار نماید.

آرزوی ما داشتن یک زندگی معمول، شاد و سالم برای همه مردم دنیا خصوصا مردم عزیز ایران است.

عکس عوارض نبود داروی بیماران
آسیب در اثر نبودن داروی بیماران هموفیلی برگرفته از صفحه کانون هموفیلی

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است